Forskare, skriv för att bli läst!

25 september 2012, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect. Läs mer
Kostnadsfritt.

Skrivandet upptar en stor del av forskarens tillvaro. Och det gäller att skriva för att bli publicerad – tillsammans med rätt personer, i rätt sammanhang. Allt för att öka sin meritering.

I denna process stöps de akademiska texterna ofta i samma form. Finns det någon poäng i att bryta denna praxis? Vad kan man vinna på att nå läsare utanför den innersta, akademiska kretsen? Detta kommer att diskuteras under ett webbaserat seminarium den 25 september.

Talare är forskarna Jenny Helin och Susanne Pelger. De menar att det finns anledning att ifrågasätta den akademiska texten – och vem som tar del av den. Både akademiker och praktiker har mycket att vinna på att forskningen öppnas upp för fler perspektiv, och kommer fler tillgodo. Under webbinariet presenterar Helin och Pelger sin respektive syn på saken. Via en chatt har deltagarna möjlighet att ställa frågor till talarna, interagera med varandra och dela med sig av länkar med mera. Moderator är Alastair Creelman, Linnéuniversitetet.

Några av de frågor som kommer att belysas är:

  • Varför ser traditionella akademiska texter ut som de gör?
  • Hur kan man skriva mer läsarvänligt?
  • Varför är populärvetenskaplig text inte meriterande?
  • Vad kan man som forskare tjäna på att skriva populärvetenskapligt?
  • Vilken roll spelar texter för spridning av forskning?

Webbinariet Forskare – skriv för att bli läst! lockade minst 170 deltagare.

Nu kan du se inspelningen i efterhand:

Klicka på bilden ovan för att starta inspelningen.

Läs även Susanne Pelgers reflektioner efter seminariet.

 

 

Jenny Helin

Jenny Helin forskar om dialog och möten i företag, vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping samt Högskolan på Gotland. Hon disputerade 2011 på en avhandling om möten med möjligheter.
Läs gärna hennes debattartikel ”Dags att ifrågasätta den akademiska texten”.

Susanne Pelger

Susanne Pelger är doktor i genetik och forskare i naturvetenskapens didaktik. Hon är verksam vid Lunds universitet och författare till boken Retorik för naturvetare
Hon bloggar också på Naturvetarspråk

 

Inga kommentarer än.

Kommentera